homepage
Wyszukaj w serwisie
logo
menu menu menu menu menu menu
 
menu
bip menu menu menu menu Zielona Linia, tel. 19524 menu

Liczba odwiedzin:
1431682

3. KODEKS ETYCZNY POWIATOWEGO URZÊDU PRACY W ¯UROMINIE
 
ZARZ¡DZENIE Nr 2/2009
Dyrektora Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie
z dnia 25 maja 2009 roku
 
w sprawie: wprowadzenia Kodeksu Postêpowania Etycznego Pracowników Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie.
 
Na podstawie „Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie” uchwalonego Uchwa³± Nr 10/2008 Zarz±du Powiatu ¯uromiñskiego z dnia 05 marca 2008 roku z a r z ± d z a m co nastêpuje:
 
§ 1
Wprowadzam w ¿ycie „Kodeks Postêpowania Etycznego Pracowników Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie” w brzmieniu za³±cznika Nr 1
do niniejszego zarz±dzenia.
 
§ 2
Wykonanie zarz±dzenia powierzam Kierownikowi Dzia³u Organizacyjno
– Administracyjnego.
 
§ 3
Zarz±dzenie wchodzi w ¿ycie z dniem podpisania.
 
Dyrektor
Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie
Danuta Bednarczyk
 

Za³±cznik nr 1
do Zarz±dzenia Nr 2/2009
Dyrektora PUP w ¯urominie
z dnia 25 maja 2009r.
 
KODEKS  POSTÊPOWANIA  ETYCZNEGO
PRACOWNIKÓW  POWIATOWEGO  URZÊDU  PRACY w Â¯UROMINIE
 
Kodeks Postêpowania Etycznego pracowników Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie stanowi zbiór warto¶ci i zasad, którymi kieruj± siê pracownicy podczas wykonywania zadañ s³u¿bowych, zgodnie ze wskazaniami Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji, uchwalonego przez Parlament Europejski w dniu 06 wrze¶nia 2001r. Celem kodeksu jest poprawa standardów Â¶wiadczonych us³ug, zwiêkszenie zaufania interesantów do Urzêdu oraz poinformowanie klientów o zasadach postêpowania jakich mog± oczekiwaæ od pracowników.
 
§ 1
Postanowienia wstêpne
 
Ilekroæ w Kodeksie Postêpowania Etycznego jest mowa o:
1)        Urzêdzie – nale¿y przez to rozumieæ Powiatowy Urz±d Pracy w ¯urominie,
2)        Kodeksie – nale¿y przez to rozumieæ Kodeks Postêpowania Etycznego Pracowników Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie,
3)        Komisji Etyki – nale¿y przez to rozumieæ Komisjê Etyki Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie,
4)        Dyrektorze – nale¿y przez to rozumieæ Dyrektora Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie,
5)        Pracowniku – nale¿y przez to rozumieæ pracownika samorz±dowego, zatrudnionego w Powiatowym Urzêdzie Pracy w ¯urominie,
6)        Kliencie – nale¿y przez to rozumieæ osobê fizyczn± i prawn±, która za³atwia sprawê w Powiatowym Urzêdzie Pracy w ¯urominie.
 
§ 2
Zasady ogólne
1.        Pracownicy Urzêdu dzia³aj± zgodnie z zasad± praworz±dno¶ci, stosuj±c regulacje i procedury okre¶lone przepisami obowi±zuj±cego prawa.
2.        Pracownicy przek³adaj± dobro publiczne nad w³asne interesy, maj±c zawsze na wzglêdzie s³u¿ebny charakter pracy, wykonywanej z poszanowaniem godno¶ci innych i poczuciem w³asnej godno¶ci.
3.        Pracownicy Urzêdu, którzy wskutek niew³a¶ciwego postêpowania, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, ryzykuj± utratê zaufania niezbêdnego do wykonywania zadañ publicznych naruszaj± normy niniejszego Kodeksu.
4.        Pracownicy pamiêtaj±, ¿e swoj± postaw±, dzia³aniami i decyzjami wspó³tworz± wizerunek Urzêdu.
§ 3
Postawa i sposób postêpowania pracownika Powiatowego Urzêdu Pracy
w ¯urominie
1. Pracownik samorz±dowy Urzêdu powinien byæ:
1)        kompetentny – posiadaæ uprawnienia w danej sprawie, posiadaæ wiedzê i kwalifikacje z danej dziedziny umo¿liwiaj±ce rzeczow± i specjalistyczn± ocenê faktów z ni± zwi±zanych,
2)        fachowy – d±¿yæ do pe³nej znajomo¶ci przepisów odnosz±cych siê do wykonywanych obowi±zków, dok³adnego zbadania pod wzglêdem faktycznym i prawnym prowadzonej sprawy, merytorycznego i prawnego uzasadniania swoich decyzji i proponowanych rozwi±zañ, pos³ugiwania siê rzeczow± argumentacj±,
3)        kreatywny – powinien dokszta³caæ siê, posiadaæ twórcz± postawê, dziêki której ³atwiej rozwi±zuje siê powsta³e problemy,
4)        nieskorumpowany – nie powinien przyjmowaæ lub przekazywaæ jakichkolwiek podarunków, po¿yczek, wynagrodzeñ lub innych korzy¶ci w zamian za uczynienie lub zaniechanie, okazanie wzglêdów lub dezaprobaty jakiejkolwiek osobie w zwi±zku z jego czynno¶ciami s³u¿bowymi,
5)        bezstronny – powinien powstrzymywaæ siê od wszelkich arbitralnych dzia³añ, które mog± mieæ negatywny wp³yw na sytuacjê Urzêdu, bez wzglêdu na motywy takiego postêpowania,
6)        obiektywny – w toku podejmowanych decyzji pracownik powinien uwzglêdniæ wszystkie istotne czynniki i przypisaæ ka¿demu z nich nale¿ne znaczenie, nie uwzglêdniaj±c ¿adnych okoliczno¶ci nie nale¿±cych do sprawy,
7)        kulturalny, odpowiedzialny, tolerancyjny, nie narzucaj±cy innym swoich pogl±dów politycznych.
2.   Pracownik powinien posiadaæ wysok± kulturê osobist±, a w szczególno¶ci:
1)        przy rozpatrywaniu spraw nie okazywaæ specjalnych wzglêdów bliskim i znajomym,
2)        w kontaktach z klientami i wspó³pracownikami zachowywaæ siê ¿yczliwie i uprzejmie,
3)        przeciwstawiaæ siê praktykom dyskryminuj±cym jak±kolwiek osobê czy grupê osób,
4)        byæ lojalnym wobec pracodawcy, zwierzchników oraz wspó³pracowników, wykazuj±c pow¶ci±gliwo¶æ i rozwagê w wypowiadaniu pogl±dów na temat pracy Urzêdu,
5)        kierowaæ siê w wykonywaniu swoich zadañ i obowi±zków zasad± neutralno¶ci politycznej,
6)        nie wykorzystywaæ ani przekazywaæ osobom trzecim informacji pozyskanych w kontaktach s³u¿bowych dla osi±gniêcia celów materialnych,
7)        godnie reprezentowaæ Urz±d poprzez swoje zachowanie i wygl±d zewnêtrzny.
3.   Pracownik wykonuj±c swoje obowi±zki powinien:
1)        kierowaæ siê w dzia³alno¶ci zawodowej zasad± dobra i satysfakcji klienta, pamiêtaj±c o obowi±zku przestrzegania prawa,
2)        rozpoznawaæ sprawy w dobrej wierze, wnikliwie dociekaj±c wszelkich okoliczno¶ci wa¿±cych na podejmowanych decyzjach, nie kieruj±c siê emocjami i dora¼nymi efektami, lecz rzeczowym i obiektywnym podej¶ciem do problemu,
3)        rzetelnie informowaæ zainteresowanych o przys³uguj±cych im prawach, skutkach decyzji oraz wszelkich okoliczno¶ciach mog±cych niekorzystnie wp³ywaæ na ich sytuacjê,
4)        dotrzymywaæ terminów przewidzianych prawem oraz zobowi±zañ, które na siebie przyj±³,
5)        nie unikaæ przyznania siê do b³êdu i natychmiastowo naprawiaæ jego skutki,
6)        wykorzystywaæ posiadan± wiedzê i umiejêtno¶ci zawodowe, d±¿±c jednocze¶nie do ci±g³ego podnoszenia swoich kwalifikacji,
7)        pracowaæ rzetelnie i sumiennie, wykonuj±c powierzone zadania w sposób jak najbardziej efektywny,
8)        mieæ ¶wiadomo¶æ odpowiedzialno¶ci merytorycznej i prawnej za swoje dzia³ania przy podejmowaniu decyzji i rozstrzygniêæ,
9)        byæ pomocny klientowi oraz udzielaæ mu pe³nej informacji na temat spraw za³atwianych w Urzêdzie,
10)    wykazywaæ inicjatywê w podejmowanych dzia³aniach, bêd±c twórczym i wnikliwym,
11)    byæ otwarty na wspó³pracê i korzystaæ z do¶wiadczenia, a tak¿e wiedzy zwierzchników, podw³adnych oraz wspó³pracowników, a w szczególnych przypadkach z wiedzy ekspertów,
12)    wskazywaæ   wszelkie   niedoskona³o¶ci   w   procedurach,   procesach   oraz czynno¶ciach realizowanych w Urzêdzie, maj±c na wzglêdzie usprawnienie jego funkcjonowania.
4.   Pracownik powinien dok³adaæ wszelkich starañ, aby jego dzia³ania by³y przejrzyste, jawne, nie koliduj±ce z interesem wspólnoty samorz±dowej, a w szczególno¶ci:
1)        wszystkich uczestników prowadzonych spraw traktowaæ równo, bez ulegania naciskom oraz faworyzowania, poszczególne sprawy za³atwiaæ wed³ug kolejno¶ci ich wp³ywu,
2)        nie dopuszczaæ do podejrzeñ o zwi±zek miêdzy interesem w³asnym i publicznym, a tak¿e eliminowaæ wszelkie zachowania mog±ce nara¿aæ jego i Urz±d na opinie o uzyskiwaniu korzy¶ci lub korupcji,
3)        prowadziæ spotkania z klientami wy³±cznie w siedzibie Urzêdu,
4)        czynno¶ci wykonywane poza Urzêdem mog± byæ prowadzone wy³±cznie za zgod± Dyrektora,
5)        nie podejmowaæ prac ani zajêæ pozostaj±cych w sprzeczno¶ci lub zwi±zanych z zajêciami, które wykonuje w ramach obowi±zków s³u¿bowych,
6)        sk³adaæ w obowi±zuj±cym terminie stosowne o¶wiadczenia o prowadzeniu dzia³alno¶ci gospodarczej oraz o wszelkich zmianach z ni± zwi±zanych,
7)        przy za³atwianiu spraw spornych oraz podczas przeprowadzania czynno¶ci kontrolnych pracownikowi musi towarzyszyæ inny urzêdnik nie zwi±zany ze spraw±,
8)        o wszelkich podejmowanych przez interesantów próbach zachowañ korupcyjnych pracownicy musz± informowaæ niezw³ocznie bezpo¶rednich prze³o¿onych.
5.   W   celu   zapewnienia   obiektywno¶ci   podejmowanych   decyzji   pracownik   ma obowi±zek:
1)        udostêpniaæ wszelkie informacje dotycz±ce wnoszonych spraw i umo¿liwiaæ do nich dostêp, o ile jest to zgodne z przepisami prawa,
2)        informowaæ zainteresowanych na ka¿dym etapie decyzyjnym o postêpach w sprawie oraz umo¿liwiaæ wnoszenie dodatkowych informacji maj±cych wp³yw na ich rozstrzygniêcie,
3)        konsultowaæ ze wspó³pracownikami i zwierzchnikami decyzje wymagaj±ce rozstrzygniêæ niekonwencjonalnych, trudnych lub budz±cych kontrowersje,
4)        wyja¶niaæ stronom zasadno¶æ przes³anek, którymi kieruj± siê przy za³atwianiu sprawy.
6.      Pracownik nie ujawnia informacji powierzonych ani nie wykorzystuje ich dla osi±gania korzy¶ci osobistych zarówno w czasie zatrudnienia jak i po jego ustaniu.
7.      Pracownik nie przenosi i nie przechowuje dokumentów wytworzonych i stanowi±cych „w³asno¶æ urzêdu” poza miejsce pracy, jest zobowi±zany zabezpieczyæ dokumenty w taki sposób aby nie zosta³y zniszczone i nie zaginê³y. 
8.      Pracownik zg³asza swoje w±tpliwo¶ci dotycz±ce celowo¶ci lub legalno¶ci podejmowanych w Urzêdzie decyzji swojemu bezpo¶redniemu prze³o¿onemu, a przy braku reakcji b±d¼ te¿ stwierdzeniu niew³a¶ciwego zainteresowania siê przez niego spraw± wy¿szym prze³o¿onym.
9.      Je¿eli pracownik nie mo¿e spe³niæ ustnej pro¶by klienta, sugeruje sformu³owanie przez niego stosownego wniosku na pi¶mie.
10.       W kontaktach z interesantami i wspó³pracownikami pracownik przestrzega zasad dobrego wychowania i daje ¶wiadectwo wysokiej kultury osobistej.
11.       Pracownik dba o dobre stosunki miêdzyludzkie we w³asnym otoczeniu, aktywnie uczestniczy w ich kszta³towaniu, zapobiega konfliktom oraz tworzy w³a¶ciw± atmosferê w pracy.
12.       W przypadku obs³ugi klienta niew³a¶ciwie zachowuj±cego siê na terenie Urzêdu pracownik powinien spokojnie porozmawiaæ, ustaliæ przyczyny niew³a¶ciwego zachowania, zwróciæ uwagê klientowi na niew³a¶ciwe zachowanie, a w przypadku agresywnego zachowania po uzgodnieniu ze zwierzchnikiem wezwaæ policjê.
13.       Pracownik powinien okazaæ serdeczno¶æ, cierpliwo¶æ, wyrozumia³o¶æ, ¿yczliwo¶æ i udzieliæ wszelkiej pomocy w kontaktach z osobami niepe³nosprawnymi i starszymi.
14.       Pracownik dba o w³asn± higienê, a jego schludny strój wyra¿a szacunek dla innych, harmonizuj±c z powag± Urzêdu.
§ 4
Komisja Etyki w Powiatowym Urzêdzie Pracy
1.        Dyrektor stosownym zarz±dzeniem powo³uje Komisjê Etyki, w sk³ad której wchodz± pracownicy, których sta¿ pracy w Urzêdzie wynosi co najmniej 5 lat i którzy nie byli karani w ci±gu ostatniego roku kar± porz±dkow±, a w ci±gu ostatnich dwóch lat kar± dyscyplinarn±.
2.        Komisja Etyki sk³ada siê z 5 osób.
3.        Przewodnicz±cego Komisji Etyki wyznacza Dyrektor.
4.        W przypadku gdy postêpowanie dotyczy cz³onka Komisji Etyki podlega on wy³±czeniu z udzia³u w rozpoznawaniu sprawy.
5.        Dyrektor odwo³uje niezw³ocznie cz³onka Komisji Etyki w przypadku ukarania go kar± porz±dkow± lub dyscyplinarn±.
6.        Komisja Etyki zbiera siê w razie potrzeby, co najmniej raz w roku kalendarzowym i obraduje w obecno¶ci co najmniej po³owy sk³adu.
7.        Komisja Etyki rozstrzyga sprawy zwyk³± wiêkszo¶ci± g³osów. Przy równej ilo¶ci g³osów „za” i „przeciw” decyduje g³os Przewodnicz±cego Komisji Etyki.
8.        Zadaniem Komisji Etyki jest monitorowanie Kodeksu Etyki, a tak¿e prowadzenie postêpowania wyja¶niaj±cego w przypadku powziêcia informacji o naruszeniu przez pracownika Kodeksu Etyki.
9.        W ramach monitoringu Kodeksu Etyki, Komisja Etyki analizuje skargi z³o¿one do Dyrektora na pracowników Urzêdu oraz przeprowadzone postêpowania.
10.    Komisja Etyki analizuje propozycje zmian w Kodeksie Etyki zg³aszanych przez pracowników Urzêdu jak i na wniosek cz³onków Komisji Etyki na pi¶mie. Opracowuje ewentualne zmiany w Kodeksie i przedstawia je Dyrektorowi.
11.    Dyrektor podejmuje decyzjê o zatwierdzeniu zmian w Kodeksie.
 
§ 5
Postêpowanie przed Komisj± Etyki
1.        Komisja Etyki wszczyna postêpowanie wyja¶niaj±ce w ka¿dym przypadku powziêcia nie budz±cym w±tpliwo¶ci i mo¿liwo¶ci zweryfikowania informacji o naruszeniu przez pracownika Kodeksu.
2.        Posiedzenia Komisji Etyki s± tajne.
3.        Komisja Etyki jest obowi±zana umo¿liwiæ pracownikowi z³o¿enie wyja¶nieñ.
4.        Komisja Etyki orzeka czy i w jakim zakresie pracownik naruszy³ postanowienia Kodeksu.
5.        Protokó³ z posiedzenia Komisja Etyki niezw³ocznie przekazuje Dyrektorowi.
6.        Pracownikowi w stosunku do którego prowadzone jest postêpowanie wyja¶niaj±ce przys³uguje odwo³anie od orzeczenia Komisji Etyki w terminie 14 dni kalendarzowych od jego dorêczenia.
7.        Odwo³anie sk³ada siê na pi¶mie i wnosi bezpo¶rednio do Dyrektora.
8.        Dyrektor podejmuje decyzjê odno¶nie konsekwencji s³u¿bowych, a w przypadku uzasadnionego podejrzenia zaistnienia sytuacji korupcyjnej podejmuje kroki przewidziane przepisami prawa.  
 
§ 6
Postanowienia koñcowe
 
1.      Niniejszy Kodeks jest dokumentem urzêdowym Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie i zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzêdu w Biuletynie Informacji Publicznej.
2.      Pracownicy zobowi±zani s± przestrzegaæ przepisów Kodeksu i kierowaæ siê jego zasadami.
3.      Ka¿dy nowo przyjmowany pracownik zapoznawany jest z Kodeksem przez upowa¿nionego pracownika oraz zobowi±zany do akceptacji i jego przestrzegania.
4.      Za nieprzestrzeganie postanowieñ Kodeksu pracownicy ponosz± odpowiedzialno¶æ porz±dkow± i dyscyplinarn±, a w uzasadnionych przypadkach karn±.
 
 
Dyrektor
Powiatowego Urzêdu Pracy w ¯urominie
Danuta Bednarczyk
 
 
ZA£¡CZNIKI
Nr Typ Nazwa Rozmiar Komentarz